ODPOWIEDŹ GENERALNEGO INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
OSOBOWYCH
Z 20 LIPCA 2012 R.
W SPRAWIE PRZETWARZANIA DANYCH ZLECENIOBIORCY
PRACUJĄCEGO NA RZECZ SWOJEGO PRACODAWCY
Informuję, że kluczową kwestią w tej
sprawie jest status osoby, która wykonuje umowę cywilną (zlecenie, o dzieło) na
rzecz własnego pracodawcy, tzn., czy jest pracownikiem w rozumieniu przepisów
ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z
jej art. 8 ust. 1 pkt 2a, za pracownika uważa się
także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub
innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje
się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła
z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy,
lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym
pozostaje w stosunku pracy.
Do takiego rozumienia przepisu przychyla
się również orzecznictwo. Na potwierdzenie warto przytoczyć uzasadnienie
uchwały Sądu Najwyższego, w którym czytamy, że „(…) w świetle art. 8 ust. 2a
ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych za
pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą pracę na
podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług,
do której, zgodnie z kodeksem cywilnym, stosuje się przepisy dotyczące
zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym
pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach
takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy”. Zdaniem Sądu Najwyższego, „przepis ten rozszerza
pojęcie pracownika dla celów ubezpieczeń społecznych poza sferę stosunku pracy.” Sąd Najwyższy wskazał, że skoro „ (…) w stosunku do
pracownika płatnikiem składek jest pracodawca (art. 4 pkt
2 lit. a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych), a art. 8 ust. 2a rozszerza
pojęcie pracownika na jego dalszą aktywność w ramach umowy cywilnoprawnej,
jeżeli w jej ramach świadczy on pracę na rzecz swojego pracodawcy, naturalne i
zgodne z wykładnią literalną tego przepisu jest uznanie, że także w zakresie
tej sfery aktywności należy go uznać na potrzeby ubezpieczeń społecznych za
pracownika tego właśnie pracodawcy.”. Zdaniem Sądu Najwyższego, „takie
rozwiązanie wydaje się również uzasadnione w sytuacji, gdy umowa cywilnoprawna
została zawarta z innym podmiotem (osobą trzecią), lecz praca w jej ramach jest
wykonywana na rzecz pracodawcy.
Skoro zatem osoba taka traktowana jest
jak pracownik, to jej pracodawca jest płatnikiem składek na ubezpieczenie
emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe z tytułu tej umowy. Dlatego, celem
odprowadzania odpowiedniej kwoty składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
musi posiadać informacje o wszystkich przychodach, osiągniętych przez pracownika
(ubezpieczonego). W chwili bowiem osiągnięcia w danym roku kalendarzowym przez
ubezpieczonego kwoty ograniczenia rocznej podstawy składek, płatnik składek
powinien zaprzestać ich opłacania (§ 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy
wymiaru składek ma ubezpieczenie emerytalne i rentowe). W przeciwnym wypadku
ZUS wzywa do dokonania korekty raportu wynikającego z nadpłaconych składek.
Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej 30–krotności
prognozowanego, przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na dany rok
kalendarzowy.
Należy zaznaczyć, że przekazywanie
takich informacji pracodawcy, jako płatnikowi składek, leży w interesie samego
pracownika, bowiem to on odpowiada za skutki błędnego zawiadomienia
powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenie. Zgodnie z § 10
ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy ubezpieczony, składając oświadczenie, poda
informacje niezgodne ze stanem faktycznym, tak że powstanie zadłużenie z tytułu
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, jest on zobowiązany do spłacenia
całości tego zadłużenia.
Reasumując, żeby pracodawca mógł
wywiązać się z obowiązków wynikających z powołanych wyżej przepisów, może
pozyskać informacje o wynagrodzeniu, które uzyskał jego pracownik z tytułu
wykonanej umowy o dzieło czy umowy zlecenia. Takie działanie pracodawcy będzie
można uznać za legalne, bowiem przetwarzanie danych pracownika (pozyskanie
informacji o jego wynagrodzeniu od zleceniodawcy) jest niezbędne dla
wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratora
danych - pracodawcę (art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o
ochronie danych osobowych).